2009-07-07

hejhej pukkila

Nu ska vi åka på en liten road trip med mamma, pappa och lilla-systern. Allt är klart; man har en bok, nötter, och massor av mat med sig så att man klarar av denna drygt 40mils resa. För en människa som åkt buss till Umeå och tillbaks är det naturligtvis ingenting, dock blir det lite extra spänning när man åker med familjen. Vilka börjar bråka först? Vem blir arg på vem och när kommer mamma och pappa föreslå att jag och lillasyrran ska ha en tystnads tävling som dom gjorde när vi var små?

Målet är Östra-Finland och mosters familjs hus och sommarstuga. En vecka ska man käka karelska piroger, prata lite konstigt, lösa korsord på sommarstugan, och bada, basta och fiska. Det är dock en grej som jag är orolig för, eller egentligen är dom väl flera stycken, nämligen björnar. Det finn björnar på det området där sommarstugan ligger, och där ska jag sen springa och idrotta?? Ehh... Jag kommer att vara livrädd! Även om björnar har väl aldrig attackerat någon där så bara kännedomen av att dom finns någonstans i närheten där man springer är tillräckligt.. Mamma sa till mig att jag ska bära radio med mig för att skrämma iväg dem, och mostern sa att det finns en koklocka på stugan som man ta med sig på jogginsturen. Asker rekommenderade pepparspray och jag undrar bara hur ska jag orka springa med en radio, koklocka och en pepparspray?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar