2009-11-14

mitt svart-gula liv

Har precis käkat massor av pasta. Gott, nyttigt och bra inför matchen. Och ikväll är det inte vilken match som helst som spelas: det är min förta hemmamatch i Borgholms IBK!

Som jag har nämnt tidigare så valde jag ju lämna Färjestadens IBK innan säsongen ens hade börjat och bytte till Borgholms IBK i stället. Samma ö, andra färger. Det är nämligen så att Borgholms IBK (BIBK) har färger som jag inte gillar men som jag på något sätt alltid väljer.

Vi få ta det hela från början. Jag började ju spela innebandy många år sen i Finland, i en klubb som hette Hepa. Vi hade väldigt fula färger, matchstället var orange-svart och andra kläder var typ giftgröna. Inte så fint, men det spelade ingen roll. Vi hade roligt ändå. Från Hepa bytte jag till Gamte i Borgå. Det var när jag kom till Borgå då jag verkligen började satsa på innebandy; nu tränade man inte bara en eller två gånger i veckan, utan 4-5 gånger i veckan. Det var början på ett nytt liv som nästan bara handlade om innebandy; ett svart-gult liv.

Borgå hade alltså svart-gult matchställe. Blaaah, jag tyckte inte om dessa färger.. Visserligen var det helt okej på matchstället, men att alla andra kläder också var svart-gula! Svart-gula geting-strumpor, svart-gula utekläder, svart-gula myskläder.. Inte så lätt att hålla låg profil i dom kläderna.

Jag spelade ganska många år i Borgå. Efter min första säsong bytte klubben namn till PSS men behöll sina svart-gula färger. Och så rullade livet på några år.

Sen var det dags att byta land och klubb. Nu, äntligen hade jag chansen att byta till ett lag som inte hade svart och gul som sina färger! Jag skulle spela i ett helt nytt land i helt nya färger. Och vad väljer jag då? Endre IF: Elitseriens ENDA LAG som har svart och gul som sina färger!!! Jag hade once-in-a-lifetime möjlighet att bryta mönstret och jag valde att stanna kvar i dom här färgerna som jag inte ens gillade..

Tre år spelade jag i Endre och efter förra säsong var det återigen dags att byta lag. Nu hade jag spelat ca 7-8 år med svart och gul och tänkte att NU, nu ska jag välja ett lag som har andra färger. Och jag valde Färjestadens IBK som hade svart och vit; mina drömfärger. Hela min innebandykarriär hade jag drömt om dessa neutrala färger och nu skulle jag äntligen få uppleva dom!

Men glädjen varade bara en månad. Sen kom jag fram till att svart och vit funkade inte och började leta efter nytt lag. Och då hittade jag BIBK och gissa vilka färger de har på sitt matchställe? Helt rätt, svart och gul.

Så nu är jag hemma igen hos svart och gul. Jag har fortfarande svårt för den här färgkombinationen samtidigt som det känns lite speciellt att bära ett svart-gul matchställe; svart och gul är väl ändå det finaste. Dessutom är det ju första gången jag faktiskt får ta på mig just själva matchstället; det enda som jag har tyckt att funkar i svart och gul. (Hittils har jag ju bara fått lida av färgerna i alla andra former än i matchstället.) Så jag får väl vara nöjd nu. Mitt matchställe är dessutom storlek S vilket lämnar inte så mycket till fantasin när det gäller min kropp.. Mmmm, härligt! Svart-gul kroppstrumpa; det har jag alltid drömt om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar