2009-06-09

living the balidream

Som många vet så var jag och Asker en sväng på Bali i maj. Det var en härlig semester med massor av sol, värme, svett och många roliga upplevelser. Nu har man t.ex. surfat, dykt, kört i vänster trafik, mutat poliser, lekt med apor, sett sköldpaddor och val; allt detta för första gången i mitt liv. Vi var även duktiga med mask och fenor och snorklade mycket. Jag har aldrig snorklat i liknande vatten och sett så många olika, starkfärgade fiskar, och aldrig har jag heller fått en blödning i ögat men en snorkelresa gav mig även det. Fina tider!

Vi åkte runt ganska mycket och även om det ibland var slitigt att inte sova flera nätter på ett ställe, var det definitivt värd det! En vecka lekte vi med våra öden när vi körde runt med mopeder i Balis välorganiserad vänstertrafik, men som en van motorcyklist klarade jag mig såklart utmärkt, det var Asker man fick vara rädd om.

Vi tillbringade även en vecka på Gili Islands. Vattnet där var helt otroligt! Det var precis som från en dröm.. Vi stannade på Trawanggan, den största av Gili öarna, fast den var inte sådär jättestor den heller. Det gick en 7,5 km lång stig runt ön och stigen och sanden var ju perfekta att springa på! Jag fick dock messa Jocke eftersom jag hade problem med poängräkningen när jag sprang på Gili.. I vanlig fall får man ju 1 poäng för varje människa/hund man springa om, men jag sprang faktiskt om två åsnor med kärror! På varje kärra satt typ 5 människor.. Tyvärr får man ingen extra poäng för en åsna så det blev inget nytt rekord..

Hursomhelst, efter nästan 4 veckors resa var det skönt att komma hem till mörk bröd och matlagning. Man tror ju att det vore hur lyxigt som helst att bara äta ute, men man började faktiskt sakna matlagning och fullkornspasta. När man är iväg så köper man ju naturligtvis det att man inte får laga sin mat själv, men på sista stället som vi bodde på fick jag inte ens rosta bröd själv på frukosten! Sen uppskattar jag rätt så mycket det faktumet att hemma kan man sova med ett tjockt täcke och utan att svettas sig ihjäl.. Men sola kan man inte på samma sätt, och surfa kan man inte heller, så jag kommer att åka iväg igen!!

Några utvalda bilder från vår resa:

Omöjligt för en apa att gömma bananer från en annan apa..

Naturligtvis tog jag över scenen på restaurangen i Lovina.

Äckelöga.

Allt under kontroll.

Jag och en lokal-homie.

Glassbil finns även på Bali!

Mat till fiskarna..

Jag och en stor fisk.

Säkerhet först. Så "låser" man dörren för natten.

Ställen vi varit på och vägar vi åkt. Som jag minns iaf. (+Gili)

1 kommentar:

  1. Ah, Bali, värme och surf - akta dig för det som kallas mersmak!

    SvaraRadera