2009-09-11

en dag som askungen

Kl 7 gick jag motvilligt upp och samlade ihop all tvätt vi hade och erövrade tvättstugan. Därefter fick jag sova en liten stund tills det var dags att hänga tvätten och lägga in ny tvätt. Samtidigt var det dags att påbörja den här läsdagen och ta upp pluggböckerna. Idag hade vi blivit beodrade att plugga hemma, eller i alla fall skulle inte skolan bjuda oss på några föreläsningar. Så det var bara sätta igång med att plugga samtidigt som man då och då sysslade med tvätten.

Så hela förmiddagen har jag i princip varit osynlig för världen. Jag har gått runt som en grå spöke och utfört det jag skulle. Jag har knappast gjort ett ljud och inte gjort någon större grej av min tillvaro. Men ikväll..

Ikväll ska en tyst, slitig, hårtarbetande student/hushållssköterska omvandlas till en social, vacker och stilig prinsessa. Håret ska fixas, klänning ska väljas och skorna ska vara högklackade. Som askungen kommer jag ta en helt ny form ikväll jämförd med den formen jag har just nu och sedan ska jag gå på finsittning med vårt program. Precis som i Disney-sagan.

Jag siktar även på att vara hemma någon gång vid midnatt eftersom imorgon är det tidig uppgång. Inga skor ska dock lämnas efter; jag har ju redan en prins och dessutom skulle det inte i mitt fall funka att lämna en sko som ett kännetäcke. Jag tror inte att någon skulle tro att den där 41 verkligen är min trots jag har 43 som skorstorlek. Så nej, ikväll ska askungen hitta hem med båda skorna med sig. Vi hoppas på att även mobilen, plånboken och andra sakerna hänger på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar