2009-12-16

paris då??

Igår blev ett jävla tjat om det här med snön så jag glömde helt bort att jag varit i Paris. Idag snöar det ännu mer och det gillar jag, fast nu är det svårt att cykla.. Men jag älskar utmaningar! Men som sagt; idag är ju snö inget nytt så idag ska vi snacka om Paris i stället!

Paris var som en dröm. Numera älskar jag den staden! Redan efter mina två första dagar där längtade jag till att komma dit nästa gång, hur komiskt det än låter. Jag kom ju dit på torsdag då Sirke fortfarande hade skola och fick gå själv några timmar på Champs-Élysées. Om jag inte hade haft mitt stora bagage med mig hade jag åkt i konkurs redan då! Som tur var hade jag min väska med mig och kunde hålla på mina små slantar.. I alla fall till lördag.

Det var en liten kulturshock det här med boendet på Paris. Jag bodde ju hos min kompis Sirke och hon hade en jättefin lägenhet, med egen toalett och allt! Det låter kanske konstigt att man skryter med egen toalett men Sirkes grannar gick i toaletten i trapphuset. Gemensam toalett; lite mer mmmmm i livet. Dessutom var Sirkes lägenhet trettio kvadratmeter stor, vilket var enormt. Hennes kompis Klara bodde på tolv kvadratmeter, och då ska det sägas att hennes lägenhet var på två våningar. Tolv kvadrater på tvåningar!! Kan bara hända i en storsdag.. Det blir inte många kvadrat per våning, men sjukt mysigt var det även hos henne.

Annars var Paris så fransk. Och det gillade jag! Stora, fina hus, och överallt kunde man köpa billig, god vin, ostar och crêpes (tunna,tunna pannkakor) och baguetter. Jag tyckte dock att det var konstigt att trots allt gott att äta så såg man inga tjocka människor. Var har Frankrike gömt alla sina tjockisar?? Inte i Paris i alla fall. Man såg inte heller några människor i mjukisar eller fula kläder. Alla var så välklädda och sminkade och fina. Undantaget var när jag var och sprang längs vid Seine, då mötte jag faktiskt folk som hade (snygga)träningskläder på sig. Tur att jag hade Endres snygga kläder på mig; annars hade man fått skämmas.

Men kanske är Parisborna så smala eftersom de går så mycket. Fast jag tror inte att de som bor där besöker Eiffel-tornet varje dag och går runt och shoppar och leker turist, men det gjorde vi, och gud så mycket vi gick! Dessutom bodde Sirke ju på åttonde våning utan hiss så motion fick man i alla fall. Men det var värd det. Eiffel-tornet var faktiskt mäktigare än vad jag hade tänkt och utsikten från Paris-hjulet var underbar. Det fanns mycket att fota och julmarknaden lyfte julstämningen till helt nya höjder. Dessutom fick man några snygga plagg med sig till Sverige. Så trots smärtan i fötterna var det asfettsteknajs.

Men mycket hann jag inte se, och många grejer och plagg hann/kunde jag inte köpa. Därför ska jag åka dit på nytt på våren är det tänkt. Måste bara spara ihop pengar.. Dessutom är jag redan sugen på Crêpes. Och vitt vin. Och rött vin. Och ostar. Och jordgubbar i choklad. På våren ska de dessutom ha byggt en hiss till Sirkes hus. Så en helg till i Paris låter inte alls dumt. Men tills det ska jag njuta av Kalmar och Finland och Gotland. Jag är så himla internationall.

1 kommentar:

  1. Söta skor! Mysigt att drömma sig bort till Paris (där det tydligen inte bor ngt överviktigt folk... weird).

    SvaraRadera