2010-07-23

första dygnet

Vaknade precis för första gången i Finland denna sommar. Sov sjukt gott i mitt gamla flickrum. Bara det var värd att flyga hit. (inte så att jag inte brukar sova gott men nu har det varit nåra nätter som det varit lite varmt, svettigt och konstig sömn)

Igår hann jag med det obligatoriska "träffa-gamlingar"-rundturen. Stackars min farmor ligger inne på sjukhuset, men det kändes bra att hon faktiskt blickade mot framtiden, i stället av att bara klaga över tillvaron som man skulle kunna göra om man är gammal och sjuk. Så alla världens poäng till henne! Sen var jag, syrran och mamma en sväng i Lahtis och jag hittade en klänning till brölloppet. Brölloppet som är imorn och vi åker dit idag. Jag är fortfarande ute i lika god tid med saker och ting som förut.

Sen på kvällen bastade jag i en riktig gammal bastu, tog en liten riktig gammal whisky och gjorde varma mackor till hela familjen. Det var gutt det.

Idag börjar vi resan mot Joensuu där brölloppet äger rum, så det blir några mil i bilen med syrran, mamman och pappan. Köpte lite tidningar, nötter och vindruvor igår: viktigt att ha något att läsa för att inte bli rastlös och viktigt att ha någonting att äta för att blodsockret(och stämningen) inte sjunker för lågt. Mina tips för den som vill klara sig en resa med cirkus Sihlman.

Men innan vi åker iväg så ska jag glädja hela bygden med mina löpartights och dessutom har jag ju inte packat än. (Bra jobb av mig att hinna packa ut(=kasta ut) min väska fast jag inte varit här ens i 24 timmar.) Tsingaling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar