2010-01-21

tankar kring film

Min karriär som filmstjärna tog fart ordentligt idag: jag fick spela barn på vår kortfilm som ska gestalta ett ordspråk. Det var mycket roligt, tills det blev kallt och jag blev hungrig. Sen var det inte så roligt men ett proffs gör sitt jobb ändå.

Jag måste dock beundra människor som jobbar med film och TV på riktigt. Vår film ska vara ca en minut och ändå tog det typ 3-4 timmar att spela in alla scener från olika vinklar med olika bildutsnitt osv. Visst, riktiga proffs behöver inte gå 20minuter till deras inspelningsplats och de gör nog jobbet mycket snabbare. Men ändå det krävs sjukt mycket jobb och väldigt många omtagningar för att någonting ska bli bra, har jag lärt mig. Och tänk på redigeringen! Vi ska redigera imorgon och räknar med att det tar 2-3 timmar. Sen måste vi göra om en scen.. Men eftersom vår film är bara en minut lång har vi inte såå mycket material att klippa och fixa till. Kanske ca 15 minuter. Men tänk när man redigerar en lång film på tre timmar?!?! Hur mycket material är det inte då?

Den här kursen har gjort att jag har en helt ny slags respekt för alla som jobbar med film. Och speciellt för dem som gjorde Sagan om ringen. Du som redigerade den: du måste vara kungen. På riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar