2010-02-10

sommarjobb

Puuh..
Hade precis en jobbintervju. Via telefon. Konstigt. Och lite nervöst.

Det är lite jobbigt med sommarjobb och jobbintervjuer och ansökningar och CV och första intrycket och så vidare. Först måste man ju söka cirka tusen jobb. Man ska skriva en perfekt ansökan och en jättefin CV. Sen ska man vara okej med det att hälften av dem som man sökt jobb hos inte svarar, och sen ska man vara okej med det att många svarar tack, men nej tack. Självförtroendet ska inte ta smällar här naj. Man ska vara tuff och fortsätta att tro på sig själv. Sen, om man kommer till intervjun, ska man göra bra ifrån sig. Jag tycker visserligen att intervjun är det lättaste delen; det värsta är att skriva en bra ansökan. Men efter det kommer det värsta; man kan inte göra någoting längre. Förutom att hoppas på att man lyckats att framstå som mycket bättra än alla andra. Eller skit samma om man är lite bättre eller mycket bättre, bara man bli vald.

Och ibland blir man vald, och ibland blir man inte vald. Och det är naturligtvis då när man inte blir vald som är så sjukt jobbigt.
Naj, jag ska inte ge upp bara för att jag inte lyckades den här gången..
Naj, jag ska inte förlora hoppet..
Naj, jag ska inte sluta tro på mig själv...
Och ja, jag ska söka vidare.
Och ja, jag ska vara glad över att jag kom i alla fall till intervjufasen. (svårast av alla)

Kvinnan jag pratade med sa att de hade fått jätte mycket ansökningar och blalbalba det skulle vara svårt att få jobbet. Dessutom var detta bara omgång ett. Om ett par veckor får man veta i fall man kommit vidare till omgång två. Jobbigt! Men jag ska fortsätta tro på mig själv. Jag ska faktiskt låta bli att tänka på saken. Det är nog bäst. Går det så går det.


Men jag hade verkligen velat att få det här jobbet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar